Familjesemester

Då var det dags, famijesemestern till de Härjedalska fjällen Klövsjö närmare bestämt. Hela familjen min sambo och systerns sambo. Föräldrarna mina fick hyra en stuga mellan lördag till lördag vi barn med partner skulle åka upp senare måndag blev det bestämt.

Började ganska bra åkte i systers bil från S-vall till Ånge, BILEN är en LITEN bil en Hyundai. När vi kom till Ånge hoppade min syster på från sitt jobb. Efter Ånge blev dessutom vägen betydligt sämre än tidigare. Jag kunde inte sitta i baksätet utan att huvudet tvingas upp i taket. Således får jag hasa ner i sätet och halvligga i en konstig ställning, ont i nacken. Vägen blir allt sämre och sämre stora gupp så att även i min nerhasande ställning far upp och slår huvudet i taket flera flera gånger. Ont. Jag fick inte köra för de har skaffat en försäkring för de över 25. Diskriminering.

Väl framme, något mörbultad, är stugan något något mindre än vi tänkt. Två våningar nedre våningen är ett kök som de har pressat in en hopfällbar våningssäng och en tvåsits soffa. Mysigt värre. Övervåningen är det ett stort fint rum med fönster, dubbelsäng och tv och ett minilitet rum med en våningssäng på två kvadrat ungefär.

Syster och jag lottar om rummen. Jag och sambon förlorar. Våningssäng på två kvadrat med snetak man kan knappt stå upprätt inne i rummet. Jaja det vore väl inte så hemskt om resten av stugan hade varit rymlig med ett slags vardagsrum eller åtminstonde en tre sits soffa men det finns ju inte. Upptäcker att jag har glömt lakan. Skit.

Får låna ett set av syster således klämmer jag och min sambo 1.83x2 in oss i överslafen på våningssängen som är ca 75 cm bred och alldeles för kort. Alla människor som är över 1.50 passar inte in i den sängen. Frös ihjäl om fötterna som var långt utanför sängen och svettades ihjäl överallt annars eftersom det var så trångt.

Eftersom det är semester i fjällen anser tydilgen min mor att alla skall kliva upp samtidigt nämligen 8.00 är det semester? Muttrar lite men ingen idé egentligen att ligga kvar eftersom sängen är av modell mindre.

Frukost.

Jag gillar inte frukost alls inte min sambo heller vi ÄTER aldrig frukost.
Jag gillar inte fil, gröt, yoghurt eller mackor.

Efter en massa tjat tvingar sambon och jag i oss varsin macka för syns skull.

Efter en massa tjaffs om kläder väder och köer till toaletten packar vi in oss i Hyundaien igen för att åka till backen denna gång med tre snowboards och ett par skidor. Ännu trängre.

Kommer fram till backen inser Faen det är påsk det kryllar av barnfamiljer överallt små djävlar på skidor.

Köper liftkort dyrt. Börjar åka med sambon i barnbacken det gå helt okej han är duktig. Barn barn överallt.

Körde in i en liten knodd bakifrån inte mer än tre år. Hon reagerade inte men hennes äldre syskon på 7 och 9 år såg ut som de tänkte styckmörda mig fast jag bad om ursäkt 15 gånger.

Folk stirrar på min sambo som galna HERREGUD en SVART man i FJÄLLEN vad gör HAN här.
Mamma reagerar och frågar sambon om det känns jobbigt.

Jag är van säger sambon.

Efter en svettig dag med ankarliftsåkning och trängts med skidskolemaffian börjar jakten på nya lakan.

Hittades på Ica kostade en mindre förmögenhet särskilt eftersom vi har massvis med lakan hemma.

Kommer tillbaka till den lilla stugan, sambon har ont i hela kroppen och en dusch känns lovande eftersom det hela dagen har varit gassande sol och 8 grader varmt. Systern hinner före in i duschen men men tänker jag jag kan vänta lite. Väl inne i duschen hinner jag schampoonera in mig och sedan tar varmvattnet slut toppen.

Dagen efter är det väldigt blåsigt alla sittliftar är stängda vi vilar en dag. FAmiljen går på promenad jag skyller på plugg men sover i två timmar istället. Familjen kommer hem och mor har fått ett skavstor lika stort som en clementin på ena hälen. Resten av dagen (veckan) klagar hon på att hon nu inte kan åka några mera skidor på hennes semster. varför tar man ett par helt nya kängor på en långpromenad sade jag lite försynt

Det skulle jag inte ha sagt.

Dagen efter ingen blåst men dimma. Vi packar återigen in oss i Hyundaien och åker till ett annat liftsystem. Där har det sittlift min sambo är rädd för höjder men han var duktig iallafall. Vi åker en blå backe istället för en grön. Det går inte alls lika bra som på tisdagen. Efter halva backen ramlar han och gör illa foten ordentligt. Vi sitter en stund och sedan säger han att jag får nog åka ner och säga till skoterkillarna. Sagt och gjort skoterkillen hämtar sambon och kör honom till ett sjukrum där vi får vänta en timme på en doktor. Doktorn kommer inrusandes och tittar på sambons fot i ca 1 minut, kraftig stukning vila tre veckor.

300 kronor kostar den minuten.

Ringer till skavsårsmor så hämtar hon upp sambon. Resten av dagarna får jag åka med syster och hennes sambo. Som är som ett gammalt par som gnabbas över allting. Pissigt.

Sambon och jag längtar hem.

Lör änteligen får man pula in sig själv i Hyundaien och åka gumpvägen hem.

Det är så trevligt med familjesemester

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0